Din 1994 și până în prezent, în fiecare an, la data de 5 octombrie este sărbătorită Ziua Mondială a Educației. Aceasta a fost desemnată de UNESCO și marchează semnarea, în 1966 a „Recomandării UNESCO/Organizația Internațională a Muncii privind statutul profesorilor”. Această recomandare, alături de cea „privind învățământul superior” din 1997, constituie principalul cadru de referință pentru abordarea drepturilor și responsabilităților cadrelor didactice la scară globală potrivit UNESCO.
În România, Ziua Mondială a Educației este marcată la această dată, începând cu anul 2013 și a fost introdusă în structura anului școlar 2013-2014.
Ministrul Educației, Ligia Deca a transmis un mesaj, cu prilejul Zilei Mondiale a Educației, prin intermediul site-ului www.edu.ro.
„Ziua Mondială a Educației este un prilej de bucurie și de recunoștință față de toți cei care au dăruit și s-au dăruit necondiționat pentru formarea noastră. Este o zi simbolică pentru recunoașterea rolului pe care dascălii îl au în societate. Nu întâmplător, în limba engleză, denumirea acestei sărbători aduce în prim-plan profesorii: «World Teachers’ Day». Puterea simbolică a zilei de astăzi este în deplină consonanță cu acțiunile pe plan internațional la care România a avut ocazia să ia parte în ultima perioadă. Eforturile din ultimele şase luni, în care România a coprezidat Action Track 3 în cadrul Summitului pentru Transformarea Educației pe tema «Teachers, teaching and the teaching profession», au dat roade, mărturie stând faptul că Secretarul General Adjunct al ONU, Amina Mohammed, a anunțat constituirea Comisiei Internaționale pentru Cariera Didactică.
Profesorilor care ne-au ajutat să devenim noi, cei de azi, le datorăm prețuire și respect, încredere și sprijin.
Totodată, de Ziua Educației, nu-i putem uita pe cei dintâi educatori ai copiilor – părinții și pe toți cei care compensează, prin eforturile lor, ceea ce sistemul nu reușește să facă așa cum ne-am dori. Mă gândesc la copiii din mediile dezavantajate, la cei în prag de abandon școlar sau la stereotipurile și prejudecățile care se interpun, de multe ori, între unii tineri și visurile lor.
Îmi este clar că educația din România trebuie să închidă câteva decalaje majore, pentru a permite o apropiere de media europeană. Unul din cele mai importante este cauzat de numărul mare de copii și tineri care părăsesc școala înainte de finalizarea educației obligatorii. Problema abandonului lovește disproporționat elevii din medii defavorizate, din mediul rural, din comunitățile sărace sau periferice. Copiii de origine romă sunt afectați în mod deosebit, fiind adesea la intersecția mai multor dezavantaje.
Vreau ca trecerea de la principiul egalității la cel al echității să fie garantată tuturor, indiferent de mediul de reședință, de mediul socio-economic, de nevoile educaționale speciale sau de orice alt criteriu.
La mulți ani tuturor, cu șanse egale și cu visuri mari!”
Ligia Deca, ministrul Educației
La nivelul județului Giurgiu, există peste 2.300 de cadre didactice potrivit datelor Inspectoratului Școlar Județean. Acestea, alături de cei peste 35.000 de elevi și preșcolari din județ au avut ziua de miercuri, 5 octombrie liberă la fel ca toți elevii și toate cadrele didactice din România.